Колектори
Реєстр колекторських компаній, що вестиме НБУ
12.04.2021 Президентом було підписано Закон “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості”.
Його метою є захист прав споживачів-боржників та обмеження доступу до ринку потенційно недобросовісних колекторів.
Згідно з законом, врегулювання простроченої заборгованості – це заходи, спрямовані на погашення у позасудовому порядку заборгованості споживача, який прострочив виконання грошового зобов’язання за договором про споживчий кредит або іншим договором.
Колекторська компанія визначається як юридична особа (в тому числі фінансова установа), яка в інтересах кредитодавця та/або нового кредитора
відповідно до договору з таким кредитодавцем та/або новим кредитором здійснює врегулювання простроченої заборгованості та включена до Реєстру колекторських компаній, який вестиме Національний банк України.
Кредитор повинен розірвати договір з колекторською компанією в односторонньому порядку у разі її виключення з Реєстру колекторських компаній або в разі порушення нею вимог до етичної поведінки
(2 і більше разів за рік).
Правила взаємодії колекторів з боржниками
Законом “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту боржників при врегулюванні простроченої заборгованості”, встановлено вимоги до колекторських компаній щодо взаємодії зі споживачем (його представником) під час врегулювання простроченої заборгованості (вимоги до етичної поведінки):
- Дозволені наступні способи взаємодії:
- телефонні, відеопереговори та особисті зустрічі з боржником виключно з 9 до 19 годин, за умови згоди боржника на особисту зустріч;
- текстові, голосові і інших повідомлення, в тому числі автоматизовані;
- поштові відправлення з позначкою “Вручити особисто” за місцем проживання або перебування чи за місцем роботи фізичної особи.
2. Під час першої взаємодії зі споживачем кредитор/колекторська компанія має повідомити своє найменування, ПІБ або індекс особи – представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості, а на вимогу споживача – надати підтверджуючі документи протягом 7 робочих днів.
3. Забороняються наступні неетичні методи:
- вжиття заходів, які зазіхають на особисту гідність, права, свободи, ставлять під загрозу життя, здоров’я, ділову репутацію боржника та його близьких осіб, а також використовувати погрози, шантаж, здійснювати інші незаконні (неправомірні) дії;
- введення в оману щодо розміру простроченої заборгованості, а також наслідків, які настануть у разі невиконання умов договору про споживчий кредит;
- взаємодія за власною ініціативою з боржником та його близькими у нічний час, вихідні та святкові дні, а також більше двох разів на добу;
- особисті зустрічі без попереднього узгодження;
- приховування номеру контактного телефону, з якого здійснюється дзвінок або відправляється повідомлення, поштової адреси або адреси електронної пошти;
- використання функції (сервісу) автоматичного дозвону протягом більше 30 хвилин на добу;
- розголошення третім особам (крім осіб, взаємодія з якими передбачено договором) інформації про заборгованість;
- вимоги погашення заборгованості іншим способом, ніж передбачає договір.
Як діяти, якщо колектори порушують ці норми поведінки?
- Вимагати у співрозмовника повідомити найменування компанії, ПІБ або індекс особи – представника, правову підставу взаємодії та розмір простроченої заборгованості.
- Вимагати дотримання положень Закону, проінформувати про запис розмови.
- Зафіксувати порушення – записати розмову або зберегти повідомлення.
- Надіслати скаргу у письмовій формі на ім’я директора колекторської компанії з вимогою припинити неправомірні дії.
- Надіслати скаргу з зафіксованими доказами порушень до НБУ та Уповноваженому з прав людини з вимогою провести перевірку.
- Звернутися до суду.
Якщо ви не певні щодо організації, якій передано право вимоги за вашим кредитним договором – цю інформацію можна знайти звернувшись до первинного кредитора, або у своїй кредитній історії.